Tema

2.      Tänk dig att du skulle tvingas eller få möjligheten att byta kön. Fundera och beskriv hur ditt liv, dina intressen eller beteendemönster skulle kunna tänkas förändras om du bytte kön. Diskutera hur stor del av din personlighet som är beroende av kön.

 

Jag börjar direkt med ett exempel: när en kille eller en tjej läser den frågan ni har ställt till oss så kommer de direkt tänka hur det motsatta könet beter sig, och skriva ner det.

Så har jag absolut inte tänkt. När min mamma fick mig så fick hon mig som xy vilket betyder kille och då har jag blivit uppfostrad som en kille blir uppfostrad inte som en tjej blir uppfostrad.

 

Men däremot om min mamma födde mig som xx vilket betyder tjej, tror jag hon hade uppfostrat mig som en tjej.Man vet inte hur man blir uppfostrad för du är för att man är gör ugn, men man kommer att se reultatet när man blir äldre.

 

Om jag nu hade bytt kön till kvinnligt så hade mitt beteende varit som jag har blivit uppfostrad, inte bara det, även miljön uppfostrar. Alla tjejer behöver inte vara lika dana det finns olika typer av tjejer, även killar.

 

Låt oss säge att du lever i en ö långt härifrån och i den ön så uppfostras tjejerna helt annorlunda. Tjejerna i den ön sminkar aldrig sig, de gillar att hoppa höjd hopp osv.

Du kommer att bli påverkad av den miljön, du kommer bete dig som de, jag säger inte att det

100% säkert att du kommer bli som de. Men det är en väldigt stor chans.

 

Men om jag hade bytat kön nu direkt så tror jag att jag betet mig som alla andra tjejer, likom gilla smink, fixat håret, snackat i detaljer och velat ha den perfekta kroppen. Jag tror det för att miljön e så, som sagt miljön uppfostrar också.

 

Min känsla är att jag inte hade gillat fotboll lika mycket, däremot gillat dans, för dans känns mer för tjejer, men man ska inet vara säker på det  eftersom världens mes fotbollsälskare är en tjej från senegal.


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Många bra reflexioner om uppfostrans och miljöns betydelse.

2008-10-17 @ 14:14:29
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0